BME Egyetemi Zöld Kör

Az Egyetemi Zöld Kör egyike a hat egyetemi (EHK-hoz tartozó) öntevékeny körnek. Működésével igyekszik megvalósítani az egyetemi fenntarthatóságot és erősíteni a hallgatók környezetvédelmi ismereteit.

Ha kíváncsi vagy ránk, nézd meg weboldalunk BME Egyetemi Zöld Kör weboldala - BME Környezetvédelmi oldalak

Legfőbb tevékenységeink: *kollégiumi szelektív hulladék- és olajgyűjtés *intézményi papírfelhasználási reform *év végi elektronikai hulladékgyűjtés *Zöld Pont rovat a műhelyben ... és még sok más. Ha kérdésed, ötleted van, keress bennünket! egyetemizoldkor[kukac]gmail.com

Hulladékcsökkentés tíz lépésben

1. Viszek magammal bevásárlólistát, vászontáskát vagy kosarat.

2. Laposra taposom és szelektíven gyűjtök.

3. Komposztálok.

4. Megjavíttatom, újra használom.

5. Elcserélem, továbbadom.

6. Piacon vásárolok, támogatom a helyi kereskedelmet.

7. Keresem az újrahasznosított termékeket.

8. A visszaválthatót választom.

9. Könyvtárba és kölcsönzőbe járok.

10. Letiltom a postai levélszemetet.

A HuMuSz hírei

Nincs megjeleníthető elem

A Tiszta Jövő hírei

Nincs megjeleníthető elem

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Ne vásárolj semmit! nap

2009.11.25. 23:33 Csilla333

Ne vásárolj semmit!

A túlzott fogyasztás jelentős környezeti és társadalmi károkat okoz hazánkban is. Szerte a világon 1997 óta, Magyarországon jó 10 éve hirdetnek egy egynapos fogyasztói böjtöt november utolsó péntekén környezetvédő és fogyasztáskritikus szervezetek. A "Ne vásárolj semmit!" Napon, november 27-én, a karácsonyi nagybevásárlás előtt emlékeztessük magunkat arra, hogy a fogyasztás nem egyenlő a boldogsággal.

A fejlett európai országokban az élelmiszerek 30 %-a a kukában landol (beleértve a kifizetett felesleges csomagolásokat). Jócskán lehet spórolni, ha a tényleges szükségleteinknek megfelelően vásárolunk (http://www.humusz.hu/hirek/faf-vandorkiallitas/2595). Ha bevásárlólistával, jóllakottan, lehetőleg gyerek nélkül megyünk boltba, jó esélyünk van arra, hogy csak azt vegyük meg, amit terveztünk. A valóságban azonban bemegyünk a boltba, hogy vegyünk egy-két dolgot, majd egy púposan telerakott bevásárlókocsival lépünk ki a fotocellás ajtón.


A világszerte végzett felmérések szerint a vásárlások majdnem fele ún. impulzus, azaz rögtönzött vásárlás. Ez az, amit az értékesítéssel foglalkozók előszeretettel kihasználnak. Sokakban nem tudatosodik, hogy a mai marketingeszközök már az összes érzékünkre hatnak: Felpörgető vagy éppen relaxációs hatású vidám zene, kellemes illatok, mindenütt ugyanaz a színvilág, és még a világítást is kedvünkre hangolják. Az állandó átrendezgetés miatt minden alkalommal végig kell mennünk a teljes árukészlet mellett, hogy megtaláljuk, amit keresünk; innen-onnan rögtön le is veszünk egy-két dolgot, ami "csak most jutott eszünkbe". A szemmagasságban elhelyezett áruért ezért sokkal több pénzt fizet a gyártó a kereskedőnek, mintha csak a bokánkhoz teszik ki az árut.


Értéktelen, rendszerint teljesen felesleges kis kütyüket, nassolnivalókat helyeznek a pénztárak környékére arra apellálva, hogy az unatkozó sorban álló fogyasztó majd leveszi a terméket a polcról.
Egy áruházba betérve az "Akció" és egyéb feliratok kereszttűzébe kerülünk. Leggyakrabban az eladatlan készletek kitolásakor vagy bizonyos előírt értékesítési célszámok teljesítése érdekében kezdenek a kereskedők akcióba. Ebben a legnagyobb biznisz az, hogy bevonzzák a vásárlókat, akik utána még tízszer annyit összevásárolnak a nem akciós termékekből. Sok nagyáruházban már csak a hatalmas bevásárlókocsik maradtak, amibe hihetetlen mennyiségű árut lehet bepakolni, nincs súlykorlát, se pszichés korlát. A bankkártyás, áruhitelre történő vásárlás lehetősége szintén elsősorban az agyunkban szünteti meg a fogyasztási korlátokat.

Talán ennyi elég is a milliónyi trükkből, amivel bombáznak bennünket vásárláskor. Menjünk egyszer el egy áruházba úgy, hogy egy fillért sem viszünk magunkkal és csak arra koncentrálunk, hogy milyen módszerekkel próbálnak bennünket rávenni a fogyasztásra; onnantól kezdve kevésbé tudnak majd hatni ránk.

Ja, és ne felejtsük otthon a bevásárlólistát! November 27-én pedig Ne vásárolj semmit!

 

2 komment

Címkék: vásárlás hatékonyság társadalom fogyasztás akció bolt környezetvédelem szemét átverés hulladék áruház

A bejegyzés trackback címe:

https://bme-ezk.blog.hu/api/trackback/id/tr421552925

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

betax 2009.11.26. 19:47:11

Köszi, hogy feltetted! ; )

Csilla333 2009.11.27. 07:50:50

Szívesen:)

Mindenkinek boldog Ne vásárolj semmit! napot!^^
süti beállítások módosítása