Ne vásárolj semmit!
A túlzott fogyasztás jelentős környezeti és társadalmi károkat okoz hazánkban is. Szerte a világon 1997 óta, Magyarországon jó 10 éve hirdetnek egy egynapos fogyasztói böjtöt november utolsó péntekén környezetvédő és fogyasztáskritikus szervezetek. A "Ne vásárolj semmit!" Napon, november 27-én, a karácsonyi nagybevásárlás előtt emlékeztessük magunkat arra, hogy a fogyasztás nem egyenlő a boldogsággal.
A fejlett európai országokban az élelmiszerek 30 %-a a kukában landol (beleértve a kifizetett felesleges csomagolásokat). Jócskán lehet spórolni, ha a tényleges szükségleteinknek megfelelően vásárolunk (http://www.humusz.hu/hirek/faf-vandorkiallitas/2595). Ha bevásárlólistával, jóllakottan, lehetőleg gyerek nélkül megyünk boltba, jó esélyünk van arra, hogy csak azt vegyük meg, amit terveztünk. A valóságban azonban bemegyünk a boltba, hogy vegyünk egy-két dolgot, majd egy púposan telerakott bevásárlókocsival lépünk ki a fotocellás ajtón.
A világszerte végzett felmérések szerint a vásárlások majdnem fele ún. impulzus, azaz rögtönzött vásárlás. Ez az, amit az értékesítéssel foglalkozók előszeretettel kihasználnak. Sokakban nem tudatosodik, hogy a mai marketingeszközök már az összes érzékünkre hatnak: Felpörgető vagy éppen relaxációs hatású vidám zene, kellemes illatok, mindenütt ugyanaz a színvilág, és még a világítást is kedvünkre hangolják. Az állandó átrendezgetés miatt minden alkalommal végig kell mennünk a teljes árukészlet mellett, hogy megtaláljuk, amit keresünk; innen-onnan rögtön le is veszünk egy-két dolgot, ami "csak most jutott eszünkbe". A szemmagasságban elhelyezett áruért ezért sokkal több pénzt fizet a gyártó a kereskedőnek, mintha csak a bokánkhoz teszik ki az árut.
Értéktelen, rendszerint teljesen felesleges kis kütyüket, nassolnivalókat helyeznek a pénztárak környékére arra apellálva, hogy az unatkozó sorban álló fogyasztó majd leveszi a terméket a polcról.
Egy áruházba betérve az "Akció" és egyéb feliratok kereszttűzébe kerülünk. Leggyakrabban az eladatlan készletek kitolásakor vagy bizonyos előírt értékesítési célszámok teljesítése érdekében kezdenek a kereskedők akcióba. Ebben a legnagyobb biznisz az, hogy bevonzzák a vásárlókat, akik utána még tízszer annyit összevásárolnak a nem akciós termékekből. Sok nagyáruházban már csak a hatalmas bevásárlókocsik maradtak, amibe hihetetlen mennyiségű árut lehet bepakolni, nincs súlykorlát, se pszichés korlát. A bankkártyás, áruhitelre történő vásárlás lehetősége szintén elsősorban az agyunkban szünteti meg a fogyasztási korlátokat.
Talán ennyi elég is a milliónyi trükkből, amivel bombáznak bennünket vásárláskor. Menjünk egyszer el egy áruházba úgy, hogy egy fillért sem viszünk magunkkal és csak arra koncentrálunk, hogy milyen módszerekkel próbálnak bennünket rávenni a fogyasztásra; onnantól kezdve kevésbé tudnak majd hatni ránk.
Ja, és ne felejtsük otthon a bevásárlólistát! November 27-én pedig Ne vásárolj semmit!